Brev från Servian

söndag 25 december 2016

zézette från Sète...



Häromdagen provade jag att baka Zézettes de Sète...

Enligt originalreceptet behövs:

800 g vetemjöl
2,5 dl olja (druvkärnolja)
250g strösocker
2,5 dl muscatvin (torrt, vitt)
en nypa salt
1 påse vaniljsocker (7,5 g)
1 påse bakpulver  (samma storlek som vaniljsocker)




Jag la till rivet skal från en stor apelsin och två extra påsar vaniljsocker, i stället för bakpulver använder jag bikarbonat.




Blanda vetemjöl, socker, salt, bakpulver och vaniljsocker i en skål (gärna i matberedare). Tillsätt apelsinskal, olja och vitt vin. 
Kör /blanda tills det är en sammanhängande deg.

Rulla små avlånga bitar i handen, dra ut ändarna till spetsar och doppa kakan i strösocker innan du lägger på plåten. 

Grädda i 180 grader i 20 minuter.


Mina zézettes blev större och knubbigare än de man köper, 
men smaken blev bra !  ☺☺☺



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!